Stålföretaget SSAB möter starkt växande intresse för affärskonceptet Hardox In My Body. Förutom leverans av höghållfast stål omfattar konceptet teknik- och marknadsstöd till kunderna. Motkravet är att kunderna genomgår SSAB:s certifiering. Turkiska flaktillverkaren Özdesan har dragit nytta av affärskonceptet i sin verksamhet. 

När SSAB lanserade affärskonceptet Hardox In My Body var kundernas mottagande varmt. Namnet Hardox var väl etablerat som ett av världens starkaste och mest efterfrågade slitstål. Nu tio år senare möter konceptet starkt växande intresse världen och nya marknader tillkommer.

“Kunderna har insett fördelarna med att kunna använda varumärket Hardox i sin marknadsföring och samtidigt få tillgång till vårt materialkunnande” förklarar Mats Sjöström, projektledare och ansvarig för marknadskommunikationen av Hardox i bland annat Turkiet.

SSAB har satt upp ett antal grundkrav för att ge tillgång till konceptet för att inte äventyra varumärkets position.

“Det är viktigt eftersom vi ger kunderna rätt att använda Hardox In My Body i sin egen marknadsföring och det blir något av en kvalitetsstämpel för slutprodukten” fortsätter Mats Sjöström. Alla måste därför genomgå en certifiering för att få tillgång till konceptet.

Förbättrad marknadsposition
För turkiska fordonstillverkaren Özdesan har Hardox In My Body blivit en av byggstenarna i företagets verksamhet.

“Özdesan har varit framgångsrika att använda Hardox In My Body när det utvecklat sin verksamhet” berättar Robert Lind, Area Technical Manager för Turkiet på SSAB. De har byggt en position som kvalitetsledande tillverkare av trailers och flak i Turkiet och fick med licensieringen för Hardox In My Body möjlighet att ta med varumärket i sin egen marknadsföring av flak, vilket de gjort med framgång.

Företaget menar att affärskonceptet gett dem marknadsfördelar.

“Med licensieringen har vår position på marknaden som kvalitetsleverantör stärkts” förklarar Ali Ozturk, grundare och ägare av Özdesan.

Starkare och lättare
Bakom det starka intresset för Hardox In My Body ligger ett slitstål som öppnar dörren till starkare och lättare konstruktioner.

“Normalt kan vikten minskas med minst 1,5 ton i den här typen av konstruktioner om man väljer att tillverka i Hardox” fortsätter Robert Lind. Egenskaperna i Hardox öppnar helt enkelt en rad olika möjligheter att optimera konstruktionen. Dessutom blir slutresultatet en starkare och mer hållfast produkt med bättre driftsekonomi.

Tillgång till starkt varumärke 
Özdesan är ett av många företag i Europa som licensierats för Hardox In My Body. Antalet certifierade företag har växt kraftigt på senare tid. Turkiet är en av de snabbast växande marknaderna i världen just nu.

“Det senaste året har vi fått 11 nya bolag som uppfyller kraven” berättar Robert Lind. I Turkiet är intresset stort och landet befinner sig i en enorm tillväxtfas enligt vår bedömning. Viljan att utveckla landet är stark, vilket tydligt avspeglar sig i vår verksamhet. Satsningen på att utveckla infrastrukturen i form av nya vägar har varit och är fortsatt stor. Detta har medfört enorma behov av att flytta material till olika vägbyggen och då används fordon med flak av Hardox.

Förutom materialets egenskaper köper kunderna tillgång till ett väletablerat globalt starkt varumärke. I Turkiet har Hardox In My Body fått stort genomslag och SSAB räknar med liknande utveckling på fler marknader när fördelarna blir kända.

“För köparna av lastbilsflak och andra delar där slitaget är stort är Hardox en kvalitetsgaranti som de är beredda att betala extra för” menar Robert Lind. Vårt koncept bidrar därför till kundernas affärsframgångar på flera sätt. Både genom bättre och effektivare produkter och genom tillgång till ett starkt varumärke.